poniedziałek, 2 maja 2016

Wyśmienity sernik z musem rabarbarowym

Serników upiekłam wiele, ale kilka lat temu trafiłam właśnie na ten i od tamtej pory na stałe zagościł u nas w domu. Przed świętami zawsze pytam moje dzieci jakie chcą ciasta...na to pytanie mój młodszy syn odpowiada jednym słowem: sernik. Więc mówię, ok...to na święta pieczemy sernik, sernik i sernik :) Nigdy nie zdarzyło mi się co prawda upiec trzech serników, ale jeden to zdecydowanie za mało, znika natychmiast. Sernik jest puszysty, kremowy i rozpływa się w ustach. Zawsze podaję go oprószając cukrem pudrem, ale że został mi rabarbar zrobiłam mus, który świetnie pasuje do serniczka i całość smakuje rewelacyjnie :)




Sernik przygotowuję bez żadnego spodu, tak smakuje najlepiej, ale jeśli ktoś chce można zrobić spód z ciastek maślanych albo kruchego ciasta. Sernik z tego przepisu wychodzi równiutki i nie pęka.

Składniki na sernik:
(tortownica 25cm, na większą blachę należy zrobić z dwóch porcji)
650g sera twarogowego zmielonego na drobnym sitku
220g drobnego cukru
120g masła
5 jaj ( oddzielamy białka i żółtka)
150g śmietanki kremówki 30% lub 36%
1 budyń waniliowy
1 mały cukier wanilinowy
 (lub 1 łyżeczka cukru z prawdziwą wanilią)
2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
bakalie (opcjonalnie) 

Mus rabarbarowy:
400g rabarbaru (już obranego)
wody tyle aby przykryć rabarbar
7 łyżek cukru
4 łyżeczki żelatyny

Sposób wykonania:
Do przygotowania ciasta używam miksera.
1. Masło ucieramy do białości, następnie dodajemy partiami zmielony ser i miksujemy. 
2.W osobnej misce ucieramy żółtka z cukrem na puszystą masę.
 3.Do sera dodajemy utarte żółtka, budyń, cukier wanilinowy, ekstrakt  i chwilę miksujemy.
4.W osobnej misce ubijamy schłodzoną śmietanę, w innej ubijamy białka. Mikser odstawiamy.
5.Do masy serowej dodajemy ubitą śmietankę, pianę z białek i za pomocą drewnianej łyżki delikatnie mieszamy do momentu połączenia się składników. Jeśli do ciasta dodajemy bakalie to na samym końcu. 
6.Tortownicę smarujemy masłem i wykładamy papierem do pieczenia. Przelewamy ciasto do blaszki.
7.Nagrzewamy piekarnik do 170 stopni i pieczemy (u mnie góra/dół) około 50-55 minut. 
8.Studzimy przy uchylonym piekarniku. Zimny już sernik wkładamy do lodówki na kilka godzin a najlepiej na całą noc. Jest to warunek konieczny, ponieważ tam dopiero nabiera właściwego smaku, ser i śmietanka wiążą się a dodatkowo po wyciągnięciu z lodówki dobrze się kroi.

Mus rabarbarowy:
Podczas pieczenia sernika przygotowujemy mus, który wyłożymy jak już sernik będzie w lodówce i to nawet dobrze się składa bo i ciasto i mus potrzebują schłodzenia.
1.Obrany rabarbar kroimy i wkładamy do większego-płaskiego garnka, zalewamy wodą tylko tyle aby przykryć rabarbar, wsypujemy 1 łyżkę cukru i gotujemy do miękkości (około 10-15 minut). 
2.Ugotowany rabarbar przecieramy przez grubsze sito, otrzymamy sok i miąższ ale bez włókien. 3.Podgrzewamy w małym rondelku i wsypujemy resztę cukru (6 łyżek). Ja zużyłam w sumie 7 łyżek cukru, próbowałam za każdym razem dosypując po łyżce. Ilość cukru jest dowolna ponieważ jedni lubią trochę kwaśny a inni bardziej słodki mus.
4.W 1/3 szklanki gorącej wody rozpuszczamy żelatynę aby nie było grudek. Ja robię to w mikrofali, fajny i szybki sposób, niecała minuta i gotowe. Wlewamy rozpuszczoną żelatynę do musu, mieszamy, mocno podgrzewamy, ale nie gotujemy, jak tylko się przewróci - pyrknie to wyłączamy. Odstawiamy i czekamy aż wystygnie, następnie wkładamy do lodówki. Jak zaczyna tężeć, wylewamy na sernik wyrównując powierzchnię. Mus chłodzi się razem z sernikiem j/w opisałam.
Ciasto udekorowałam pokruszonymi bezami.
Sernik przechowujemy w lodówce, wyjąć chwilę przed podaniem.


Smacznego!

Inspiracja przepisu na sernik  tutaj.
Dziękuję za odwiedziny na moim blogu. Jeśli spodobał Ci się przepis, będzie mi miło, jeśli pozostawisz komentarz i polubisz moją stronę na Facebooku => Wypieki Kate 
Zdjęcia wypieków bardzo mile widziane, trafią do albumu i na bloga.

Zapraszam również na inne pyszne ciasta z rabarbarem => RABARBAR

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz